Thong Nai Pan Yai, Koh Phangan

Tässä kirjoituksessa avaan hieman matkapäiväkirjamerkintöjäni Koh Phanganin saarelta ja erityisesti Thong Nai Pan Yai -rannalla viettämästämme ajasta. Matkassa mukana oli siis neljän hengen porukka, joka koottiin kasaan Pallontallaajien keskustelufoorumilta ja koko reissu kesti yhteensä noin kolmisen viikkoa.

Torstai 15. elokuuta 2013

Kävimme aamutuimaan yhden reissukaverini kanssa ostamassa aamupalat supermarketista, sillä Power Beach Resortin aamupala oli melko hintava, eikä mikään muu mesta ollut vielä auki klo 8 aikaan. Aamulla on mahdollisuus nähdä kaikenlaista; lämpimimmän thaimaalaisen hymyn väläyttävän leipurin, koululaisten aamuhartauden ja aamuolutta nautiskelevan baarityöntekijän. Aamiaisen jälkeen lähdimme rantaa pitkin etsimään muutaman päivän päähän uutta majapaikkaa ja lopulta paikansimme aussimiesten isännöimän Sarana Bungalowsin, josta saimme varattua huoneet. Sen jälkeen kävimme kiireellä tsekkaamassa porukkamme ulos Power Beach Resortista ja lähdimme haeskelemaan taksia, joka voisi viedä meidät seuraavaan kohteeseen eli tässä tapauksessa Thong Nai Pan Yai rannalle, Phanganin koillisosaan. Matka kesti 30 minuuttia ja maksoi 500 THB, sillä perusteella, että kuski oli hieman pelokas perillepääsyn suhteen. Tie oli kuulemma huonossa kunnossa etenkin sateiden jälkeen. Lopulta selvisi, että tinkimällä ja toisenlaisen auton valitsemalla olisimme saaneet kyydin halvemmallakin, mutta mistäpä me kokemattomat turret olisimme senkin taas tienneet. Ajo oli melko töyssyinen, mutta perille päästiin ja eteemme avautui ihana Dolphin Bungalowsin kylä sekä upea, valkeahiekkainen ranta. Juuri sellaisia perinteisiä thaimajoja olin odottanut koko reissun! Ajattelin heti ensinäkemältä rannan olevan sellainen, jossa olisi mahdollisuus rentoutua kolmen päivän ajan vailla kellonajan ajattelemista. Ihastuin vehreässä bungalow-kylässä joka puolella lenteleviin perhosiin sekä rannalla pitkin poikin juokseviin pieniin rapuihin, jotka piiloutuivat koloihinsa aina, kun jalka osui kävellessä tarpeeksi lähelle.

(Lue tarkemmin mainituista majoituskohteista täältä.)

Painelimme heti osan porukasta kanssa rannalle nauttimaan auringosta. Tosin nautiskelu muuttui pian ketutukseksi, kun eräs porukan jäsen jatkoi ikuista kaikesta valittamista. Pistää miettimään, onko henkilö kenties väärässä paikassa jos kaikki päivät kuluvat mökissä yksin istumiseen, koska a) aurinko polttaa ilman aurinkorasvaa, b) ötökät, c) wifi ei aina toimi ja d) muut turistit. Kaikista naurettavin ristiriita on siinä, että henkilö haaveilee Madventures-reissuista, mutta jos jo neljä edellä mainittua asiaa ovat ylitsepääsemättömiä, niin kannattaa ehkä uudelleenmiettiä haaveitansa. Huoh… Noh, tällaista se voi olla, kun reissaa porukassa ja erityisesti ennalta tuntemattomassa sellaisessa.

Rannalla maatessani satuin katsomaan itseäni peilistä pitkiin aikoihin ja huomasin kulmakarvojeni rehottavan täysin valtoimenaan. Asiat, jotka ottaa kotona normaalisti päivittäin huomioon, unohtuvat reissussa näköjään täysin. Herranpieksut, täytyy edes vähän alkaa ryhdistäytyä itsestään huolehtimisen suhteen ;)

Rannalta palatessamme, huomasimme, että bungalowimme tuuletin oli lakannut toimimasta, mutta onneksi noheva henkilökunta kävi melko pian vaihtamassa sen uudempaan. Emme siis joutuneet kärvistelemään öitämme helteessä. Ilta kului hotellin ravintolassa sekä rantaa päästä päähän käveleskellessä. Rakastin Thaimaassa esiintulevaa kupolimaista tähtitaivasta, värikkäitä, lämpimiä ulkovaloja ja niiden räsymattomaista heijastumista veden pinnalle, leutoa tuulta sekä chilliä, rantaravintoloista kantautuvaa musiikkia. Odotin aina innokkaimmin rauhallisia aamuja sekä tällaisia leppoisia iltoja.

Perjantai 16. elokuuta 2013

Sain nukuttua yöni yllättävän hyvin, vaikka aluksi mennessämme nukkumaan tuuletin ei meinannut puhaltaa tiheän hyttysverkon läpi ja ilma oli tunkkainen. Avattuamme kuitenkin toisen ikkunan, saimme hieman läpivetoa aikaiseksi ja uni tuli pikaisesti. Aamulla nukuin pidempään kuin koko loman muina aamuina, huikeasti klo 08:aan. Hauskaa heräämisrytmissä oli juuri se, että normaalisti koti-Suomessa olen erittäin aamu-uninen ja nukun helposti klo 10 asti.

Painelimme aamiaiselle keskustan pieneen tienvarsiraflaan nimeltä Pan Thong. Kaksi thaityttöä työskenteli hitaasti ja odotimme aamupalaa varmaan 30 min, vaikka olimme ainoat asiakkaat. Kyseiseen raflaan ei siis kannata suunnata kiireisenä aamuna tai äärimmäisen nälkäisenä, mutta ruoka oli kuitenkin todella tuoretta ja maukasta. Päivä kului melkolailla riippumatossa maaten ja lueskellen, sekä uiden. Illallisen nautimme perinteistä thairuokaa tarjoavassa tienvarsiravintolassa, jonkin matkan päässä turrerafloista. Siellä herttainen setämies tarjoili meille ulkoilmassa, muovisiin pöytiin nuudeleita ja erilaisia kastikkeita. Vaikka ravintola ei ulkoisesti ollut samanlaista luokkaa kuin keskustan muut ravintolat, oli se ilmapiiriltään ja asiakaskunnaltaan autenttisempi – ja juuri sellaisissa paikoissa minä tykkään reissussa käydä. Mäkkäreissä ehtii pyöriä muutenkin. Päädyimme ruokailemisen jälkeen vielä ranskalaisen naisen emännöimään ravintola-baariin, jossa nautin tuoreen Pina Coladan ja yritin selvittää löytyisikö Phanganilta sohvasurffareita bileseuraksi. Jo pitkään samassa porukassa matkustaessani kaipasin jo vaihteeksi uusia naamoja sekä uusia keskustelunaiheita ja näkökulmia.

Lauantai 17. elokuuta 2013

Totesin viimein, etteivät aamupalapaikat näköjään avaa ennen klo 8, jos vielä silloinkaan. Heräsimme taas ajoissa päivälle varattua veneretkeä varten, mutta hiljaisesta aamusta johtuen olisimme voineet halutessamme nukkua pidempäänkin. Kävin taas aamiaisella Pan Thongissa, jossa oli töissä englantia taitamaton tarjoilija, joka kävi noutamassa aamiaiseen tarvittavat ainekset lähikaupasta aina, kun joku tilasi jotain. Tyyli vei rutkasti aikaa, mutta saatoinpahan olla varma ruoan tuoreudesta. Smoothiet ovat kuitenkin niin mielettömän hyviä, että palvelun hitauden saattoi antaa anteeksi. Sitä paitsi lomallahan sitä oltiin.

Rantafiilistelyjä Haad Sadetilla.

Veneretkemme alkoi klo 11 ja ensimmäinen etappi oli lipua pitkähäntäveneellä aluksi Haad Khomille snorklaamaan. Uiskentelimme kämmenen kokoisten raidallisten kalojen muodostamien parvien keskellä ja taisimme nähdä muutaman barracudankin. Leimppareitani olivat pienet turkoosit kalat sekä suuret, leikittelevät papukaijakalat, jotka näykkivät koralleja. Suurin papukaijakala oli käsivarteni pituinen ja reiteni paksuinen möllykkä.

Snorklailua Haad Khomilla.

Seuraavaksi pitkähäntävene vei meidät Bottle Beachille lounaalle. Tilasin thairuokaa, mutten tajunnut tilata erikseen lisäksi riisiä. Söin siis pelkän kalliin kastikkeen turistiravintolassa. Onneksi en ollut kuitenkaan kauhean nälkäinen, joten perinteistä nälkäkiukkua ei syntynyt.
Ruokatauon jälkeen suuntasimme Haad Sadetin “vesiputoukselle”, joka osoittautui siihen aikaan vuodesta vain villinä virtaavaksi joeksi. Pieni pettymys, mutta ihan nätti paikka sinänsä. Koko aamupäivän kestävä retki kustansi 600 THB per nenä (noin 15 €) ja oli näkemiemme kalojen suhteen mielestäni ihan hintansa arvoinen. Hintaan sisältyi maskin ja snorkkelin vuokraus.

Se kuuluisa “vesiputous”.

Sunnuntai 18. elokuuta 2013

klo 10 tsekkasimme itsemme ulos Dolphin Bungalowsista ja hurautimme katumaasturin mallisella taksilla takaisin Baan Kaihin. Tällä kertaa kyyti kustansi vain 200 THB (n. 5 €), joten opimme hieman kyseenalaistamaan taksikuskien pyytämiä hintoja.