6 päivää Berliinissä (Osa 2)

Seuraavana aamuna nousimme aikaisin (lähinnä siksi, että olin laittanut illalla kellon soimaan, mutta unohtanut siirtää viisareita tunteroista taaksepäin Saksan aikaan), söimme Edekasta ostamamme aamupalatarvikkeet ja painelimme viereiselle S-bahn asemalle ihmettelemään, miten lippuautomaatti oikein toimi. Onneksi automaatti oli suhteellisen yksinkertainen käyttää ja lunastimme kaikki itsellemme 34,50 € maksavat WelcomeCardit, joilla pääsisimme suhailemaan erilaisilla kulkuneuvoilla viiden päivän ajan niin paljon kuin sielu sieti.

Ensimmäiseksi suunnistimme S- ja U-bahneja vaihdellen Brandenburgin torille, joka yllätykseksemme kuhisi espanjalaisia ja italialaisia jalkapallointoilijoita. Emme olleet tajunneet, että Berliinissä pelattaisiin juuri meidän lomaviikollamme UEFAN Mestarien Liigan finaaliottelu, mikä oli tietysti saanut FC Barcelonan ja Juventuksen kannattajat liikkeelle. Koko viikon ajan kaikkialla raikasi laulu ja joka toinen vastaantulija kulki oman seuransa väreissä. Tuntui aivan siltä, kuin kannattajat olisivat välillä kilpailleet siitä, kummat pitävät enemmän älämölöä. Lisäksi joka kadunkulma oli täynnä poliiseja ja vartioita, osa jopa raskaammin varustautuneina. En tosin uskonut, että joutuisimme todistamaan missään vaiheessa jalkapallohuliganismia, sillä kaikki tuntuivat olevan hyvällä tuulella ja ottavan vastapuolen kannattajatkin ystävällisesti huomioon.

Brandenburgilta suuntasimme lähellä sijaitsevalle Holokaustimuistomerkille, jossa aika kului 2711 korkean kivipaaden välissä seikkaillessa ja valokuvaillessa. Näimme myös massiivisen Reichstagin valtiopäivätalon ennen kuin päädyimme Naues Museumille pällistelemään Egyptiläistä kokoelmaa ja erityisesti kuuluisaa Nefertitin rintakuvaa. Päätä ei ollut lupa valokuvata ja se seisoi yksinään lasivitriinissä korkeassa kupolimaisessa huoneessa, jossa sitä vartioi peräti neljä museon työntekijää. Hauska yksityiskohta huoneessa oli se, että sivuseinälle oli asetettu metallinen kopio kyseisestä rintakuvasta. Kopio oli tarkoitettu näkövammaisille museovieraille, jotka pystyivät sitä koskettamalla hahmottamaan, millaisesta patsaasta oli oikein kyse. Hieno idea! Museosaarelta ostimme muuten museopassit (aikuisille 24 €, opiskelijoille 12 €), joilla pääsimme kolmen päivän aikana kiertämään useita Berliinin museoita. Passit helpottivat kulkemista siinä mielessä, ettei tarvinnut aina jonotella lippuluukuilla, vaan pääsi suoraa kulkemaan ovista sisään ja nauttimaan näyttelyistä.

Museokierroksen jälkeen meidän oli tarkoitus ajella U-bahnilla Bötzow-Privat -nimiseen kehuttuun saksalaisravintolaan, mutta epäonneksemme ravintola oli muuttanut aukioloaikojaan pari päivää aiemmin, joten olimme oven takana 1,5 h liian aikaisin. Koska nälkä oli kova, emme halunneet jäädä odottelemaan, vaan painelimme kadun toisella puolella seisovaan, niin ikään saksalaiseen Schwarzwaldstuben -ravintolaan. Tarjolla oli käsespätzleä, flammkuchenia, schnitzeliä ym. perinteistä ja hyvää saksalaista ruokaa sopuhintaan ystävällisen henkilökunnan tarjoilemana. Itse nautiskelin 7,50 € maksavasta, isohkosta pekoni-sipuli-omenatäytteisestä flammkuchenista. Yksi niistä asioista, joita olin Saksasta kaivannut, nam!

Kun vatsat oli saatu täyteen, otimme suunnan kohti luonnontieteellistä museota. Koska museo oli paikalle päästyämme enää tunnin ajan auki, pääsimme sinne ilmaiseksi (tosin ei sillä mitään väliä ollut, olimmehan hankkineet jo museopassit). Syy vierailuun oli eritoten maailman suurin koottu dinosauruksen luuranko (n.13 m korkea), joka kuului jurakaudella eläneelle Brachiosaurukselle. Museon dinosaurushallissa oli lisäksi kuusi muuta koottua eri dinosauruslajin luurankoa sekä useita fossiileja. Muista saleista taas löytyi täytettyjä eläimiä, kivikokoelma sekä yksi elävä keuhkokalakin. Vaihtuva näyttely esitteli Pandoja ja niiden elämää, mutta koska meillä oli vain tunti aikaa, emme ehtineet perehtyä kaikkiin kokoelmiin ja vitriineihin kauhean yksityiskohtaisesti.

Pieni pandakarhunen istuskeli puussa, pieni pandakarhunen bambunlehti suussa…