Kaikkien aistien Firenze

Yö oli kulunut jokseenkin hiostavissa ja meluisissa merkeissä, sillä hotellihuoneemme ilmastointi ei ollut erityisen tehokas, mistä syystä jouduimme pitämään ikkunaa auki läpi yön. Tämä taas oli aiheuttanut sen, että kaikki keskustan yölliset äänet pääsivät kantautumaan huoneeseemme. Levottomista yöunista huolimatta jaksoimme painella aamupalalle jo yhdeksän pintaan. Casa Santo Nome di Gesun aamiainen ei ollut aivan yhtä monipuolinen kuin Villa San Giorgiossa, mutta upposi silti nälkäisiin matkalaisiin.

Päivästä oli luvassa yhtä kuuma kuin edellisistäkin ja säätiedotus enteili +31 asteen helteitä. Päätimme painella aamupalan jälkeen keskustaan tekemään pakolliset tutkimusretket ennen päivän kuuminta hetkeä. Sen jälkeen voisimme taas palata hotellille hengähtämään ja palata taas illalla helteiden laannuttua etsimään sopivaa illallispaikkaa.

Lähdimme suunnistamaan Arnojoen toiselle puolelle. Ehdottomia käyntikohteitamme olivat Santa Maria del Fiore, Mercato Centrale di Firenzen kauppahalli sekä Piazzale Michelangelo, mutta muuten käyskentely oli vapaata. Tunnetuimpien aukioiden turistimäärät olivat valtavat ja väenpaljouden vuoksi emme niissä kovin pitkään viihtyneetkään. Päädyimme ihailemaan kirkkoja ja muita rakennelmia ainoastaan ulkopuolelta, sillä pitkät jonot auringon paahtaessa eivät liiemmin houkutelleet. Kuljeskelun lomassa nappasimme isokokoiset lounasleivät Pane e Toscanasta (tästä lisää myöhemmässä postauksessa) ja jälkiruokajäätelöt Perche e No! -nimisestä gelateriasta. Tosin täytyy myöntää, etteivät kyseiset jäätelöt vetäneet vertoja edellispäivän gelatoille, vaikka paikkaa olikin kehuttu internetissä vuolaasti.

Iltapäivän lähestyessä, lähdimme suunnistamaan ylös, kukkulalla sijaitsevalle Piazzale Michelangelon aukiolle, josta olimme kuulleet avautuvat Firenzen parhaat näkymät. Tie ylös oli pitkä ja hikinen varsinkin 30 asteen kuumuudessa, mutta onneksi nousun aikana oli mahdollista istahtaa välillä varjoon vetämään henkeä sekä kulaus vesipullosta. Mutta siinä vaiheessa, kun näimme ensisilmäyksen aukion laelta avautuvasta näköalasta, totesimme nousun olleen sen arvoinen. Vaikka Santa Maria del Fiore oli ollut mykistävän kokoinen pytinki jo maantasolta tähyillessä, niin ylempää ihailtuna sen koon vasta todella ymmärsi. Punaisten kattojen meri, kaupungin puolittava leveä joki ja horisontissa siintävät kukkulat olivat juuri sitä, mitä Firenzeä esittävissä postikorteissakin. Olisin voinut ihastella maisemaa koko päivän, mutta pilvettömältä taivaalta paahtava aurinko hieman rajoitti aukiollaoleskeluaikaamme.

Niimpä palasimme tyytyväisinä takaisin hotellillemme lepuuttamaan kävelyn väsyttämiä jalkojamme sekä pohtimaan illan ravintolavalintaa. Arpa osui Food Farm -nimiseen ravintolaan, joka osoittautui todella nappivalinnaksi. Henkilökunta ja ilmapiiri olivat miellyttävät, ruoka maukasta ja viini edullista. Aterian jälkeen oli mukava käyskennellä romanttisesti Arnon rantaa pitkin ja ihastella veden pintaan piirtyviä katuvaloja ja kuunsirppiä.

Galileo museon pihalta korviimme kantautui musiikkia, ja riensimme tietysti heti uteliaina selvittämään mistä oli kyse. Museon aukiolla musisoi kaksi viulunsoittajaa, joita jäimme useiden muiden ihmisten kanssa kuuntelemaan. Akustiikka oli erinomainen ja kauniit, klassiset kappaleet valtasivat koko aukion. Olisin voinut istua museon portailla, ihanan miehen kainalossa ja rauhoittavaa musiikkia kuunnellen vaikka kuinka pitkään.

Vielä ennen hotellille paluuta kävimme hakemassa päivän toiset gelatot tutusta ja hyväksi havaitusta Santa Trinitan gelateriasta. Karhunvatukka ja stracciatella maistuivat taivaallisilta kun istuskelimme Santa Trinitan sillalla ihastellen kaupungin valoja ja naureskellen väsyneille jutuillemme.

Firenze ei pettänyt tälläkään kertaa ja olimme todella nauttineet niistä kahdesta päivästä, joina saimme viettää Toscanan pääkaupungin hellässä syleilyssä. Hyvää ruokaa, kaunista arkkitehtuuria, mukavia ihmisiä ja kulttuurisia nautintoja. Tänne voisin palata uudelleenkin..! Seuraavan päivän etappina siintivät kuitenkin Pisa ja Livorno, joten luvassa oli ajomatka läntiselle rannikolle nauttimaan vaihteeksi merellisemmästä tunnelmasta.