Auringonlaskun melontaretki

Päätimme Anitan kanssa valita lauantai-iltapäivän aktiviteetiksi melontaretken, joka varattiin Split Sea Kayaking -nimiseltä matkatoimistolta. Jo nimi itsessään viittaa kajakkimelontaan, mutta he järjestävät paljon muitakin retkiä ja toimintaa. Melontaretkiä oli tarjolla kolmenlaista: morning tour, sunset tour ja night tour. Me tietysti varasimme sen kaikista houkuttelevimman kuuloisen ja pitkät aamu-unet takaavan retken eli sunset tourin, joka alkoi klo 16 iltapäivällä. Retki kustansi meille rapia 38 euroa per nassu ja se sisälsi melontaa avoimilla kahden hengen merikajakeilla, snorklausta että kalliolta hyppelyä uskaliaimmille. Retken kestoksi oli suunniteltu noin neljä tuntia ja sen aikana ehdimme meloa edes ja takaisin noin neljän kilometrin matkan merestä nousevalle isolle kivelle, josta kalliohyppelyt suoritettiin.

Retki alkoi Splitin keskustasta ja meidät oli ohjeistettu saapumaan tietylle bussipysäkille klo 16. Pysäkillä tapasimme travel agentin, joka kasasi koko retkikunnan kokoon ja ohjeisti meidät bussilla Bene beachille. Bussimatka kustansi 11 kn eli noin 1,5 euroa per henkilö ja kesti noin 15 minuuttia. Bene beachille saavuttuamme meitä vastassa oli iloinen melontaretken vetäjä sekä kasa keltaisia ja punaisia avokajakkeja.

Retken hintaan sisältyivät melontaliivit, kajakki, snorklausvälineet sekä vedenpitävä tynnyri, johon kaikki arvotavaransa sai sulloa. Myös rannalta löytyi lukollinen kaappi, johon saattoi jättää sellaiset tavarat, joiden ei sallinut missään olosuhteissa kastua. Itse olin huolissani lähinnä kamerastani, jonka sulloin vedenkestävään tynnyriin. Totesin kuitenkin jättäväni sen tältä reissulta pois käytöstä, sillä hintaan kuuluivat myös GoPro valokuvat, joita innokas retken vetäjä meistä näpsi jatkuvalla syötöllä.

Kun kaikki tavarat oli saatu pakattua ja liivit puettua päälle, astuimme kajakkeihin ja matka saattoi alkaa. Meitä ohjeistettiin istumaan niin, että fyysisesti vahvempi istuisi kajakin takaosassa ja kevyempi etuosassa, jolloin melominen sujuisi jouhevammin. Me päätimme yhdenvertaisuudessamme Anitan kanssa vaihtaa vuoroa mennen ja tullen. Itselläni oli aiempaa kokemusta lähinnä mökkikajakkeilusta umpikajakilla, mutta mielestäni nämä kahden hengen avokajakit olivat huomattavasti helpompia hallita ja pitää tasapainossa, koska ne olivat huomattavasti leveämpiä. Sopivat siis hyvin myös aloittelijoille, kun taas oikeissa kajakeissa vartaloaan täytyy osata jonkin verran hallita, ettei pyörähdä mukkelis makkelis veteen.

Meloimme porukassa parin niemenkärjen ohi noin 2 km suuntaansa, kunnes pääsimme isolle kivelle. Toki jokainen sai meloa omaa vauhtiaan, mutta ohjaaja varmisti aina, ettei ketään jää liian kauas perään. Tarvittaessa hän kävi vetämässä liian lähelle rantaa ajautuneet pois sieltä tai muuten avusti heikompia melojia. Isolla kivellä kasasimme kajakit yhteen, vedimme snorklausmaskit päähän ja lähdimme seikkailemaan kuka mihinkin. Jotkut nauttivat enemmän snorklauksen tuomista iloista kalabongauksineen, kun taas toiset intoutuivat enemmän adrenaliinia tuottavasta kalliohyppelystä. Poukamassa taisi mennä tunteroinen, kunnes lähdimme paluumatkalle. Paluumatkalla aallokkoa oli hieman enemmän ja jotkut ryhmämme pienikokoiset aasialaiset naiset olivat välillä hieman vaikeuksissa kajakkiensa kanssa. Kaikki selvisivät kuitenkin ehjinä ja kuivina takaisin Bene beachille.

Rannalla intouduimme vielä juttelemaan melontaohjaajamme kanssa, joka ihmetteli suuresti, kun kerroimme viipyvämme pelkästään Splitissä viikon verran. Hän kertoi, että monet matkailijat tulevat Splitiin lähinnä päiväreissulle tai viipyvät maksimissaan yön yli ja ihmetteli, miten olemme saaneet ajan kulumaan. Mielestäni pienessäkin kaupungissa on helppo viipyä, kun suunnittelee itselleen aktiivisiakin päiviä esimerkiksi juuri retkien tai liikunnan parissa. Meillä ei kertaakaan viikon aikana ollut sellaista päivää, että olisimme voivotelleet tylsyyttä. Päinvastoin.

Aurinko alkoi hiljalleen laskea mailleen, tarjoten meille vielä oivan tilaisuuden pieneen sunset photoshootingiin ennen kämpille paluuta. Tässä tuotoksia, joita saimme aikaiseksi ja, jotka kruunasivat hauskan päivämme. :)